kontakt

 

 

Dæk Langturskajak

 

 

Dækket blev designet ved først at afsætte højden af cockpittet ved lårstøtterne og frem til hvor fødderne skulle være, så højden passede til min størrelse.
Ud fra dette blev der opspændt lister, der blev tilpasset i højden, indtil jeg var tilfreds med dækkets facon.

Skrogets stævn blev i den forbindelse reduceret en smule i højden.

Dækket blev bygget i april måned 2015.

 

 

Visuel tilpasning af dækkets facon ved hjælp at opspændte lister.

 

 

 

Listerne blev derefter anvendt til at opmåle støttepunkter som hjælp til udformning af de individuelle forme (spanter).

 

 

 

Støttepunkterne blev indtegnet, hvorefter formens dæksfaconen blev markeret med frihånd.

 

 

Udsavning.

 

 

 

Her er de fleste af formene savet og monteret.

 

 

 

Formene skal passe ret præcist til hinanden, for at undgå ujævnheder i dækket.
De skulle derfor eftertilpasses med rasp, hvilket var nemmere end forventet.
For at undgå at dækkets tværlinje buede helt jævnt og kedeligt, blev der lagt knæk ind i faconen. Resultatet blev nu ikke helt så markant, som tilstræbt.

 

 

 

Dækket under opbygning.

 

 

 

Hullet til cockpittet blev tilpasset ved hjælp af en skabelon i hård masonit. Da kajakken er ret høj, endte cockpithullet med at blive 83 cm i længden.

 

 

 

Den undersænkede bagkant på cockpittet var ret besværlig at udføre på Petrel-kajakken. Denne gang blev kanten opbygget eksternt for efterfølgende at kunne tilpasse alle listestykkerne samlet ved isætning. Så skal det vise sig, om det er nemmere.

 

 

 

Cockpittet får en pynteliste på forkanten, men listerne til sider og bagkant bliver "sparet" væk.

 

 

 

Efter et forsøg blev det opgivet at danne en slags nem pynteliste i siderne ved blot at lime listerne ovenpå dækskanten.

 

Ja, hvordan skal cockpithullet så lige være?

 

 

 

Limning af den undersænkede bagkant. Det er svært at afgøre, om denne metode er lettere end den jeg benyttede ved Petrel-byggeriet.

 

 

 

Sikkert er det i hvert fald, at træet gulnede i den 7 måneders pause jeg tog fra kajakbyggeriet. Jeg blev nødt til at trække vævet af, for at slibe patinaen bort.

 

 

 

Denne gang undlod jeg helt at armere undersænkningskarmen.

 

 

 

Det holdt fint at bygge uden armering.

 

 

 

Skabelon til at stabilisere cockpitkanten der hvor den føres hen over knæstøtterne.

 

 

 

Skroget hejses op i loftet og dækkes lægges på giggen.

 

 

Cockpitbunden rettes af.

 

 

 

Emnet skal fikseres grundigt for at man kan høvle med skrabejern.

 

 

 

Så kører det!

 

 

Cockpit-læben høvles

 

 

Klar til beklædning med væv.

 

 

Rød ceder til pyntekant på lugekarmen.

 

 

Karmen er monteret -

 

 

Og har fået væv.

 

Alle linehuller blev denne gang boret med 11 mm bor.

 

Plastrørene til rorlinerne blev fæstnet med fortykket epoxy. En del steder fik de endda glasvæv, hvilket nok var unødvendigt og behøvede ekstrabehandling for at fjerne skarpe kanter.

 

 

Sådan ca. kommer kajakken til at se ud oppefra.

 

- Frem - -Til Toppen_