kontakt

 

 

Kajak Lakering og Slutmontering.

 

 

 

De sidste luftblærer renses op og lukkes med epoxy.

 

 

 

 

Ujævnheder i dækkets væv/epoxy er spartlet efter med epoxy.

 

 

 

 

Efter hærdning skrabes det overskydende epoxy af.

 

 

 

 

 

Og vandslibes med sandpapir korn 100.

 

 

 

 

 

Skroget skal ikke have den samme finish som dækket. Her rulles epoxyen på i stedet for at spartle. Det giver et tykkere lag men efterlader flere luftblærer.

 

 

 

 

Jeg havde set et sted, at man kunne poppe luftblærerne med en varmepistol, men det fungerede ikke særligt godt for mig.

 

 

 

 

Min gamle rystepudser har ikke kanaler til udsugning, så den blev forsigtigt brugt til vandslibning.
Pas nu godt på, at du ikke får stød, hvis du prøver noget sådant!
Af særlige hensyn til eventuelle amerikanske læsere, skal det meddeles, at der mindst skal anvendes skilletransformatoren på forsyningsledningen, for at undgå at slibemaskinen ikke har spændingspotentiale mod jord!!!

 

 

 

 

Mindre ujævnheder blev klaret med håndslibning.

 

 

 

 

Lugeflanger og finneskede i ABS plast skal limes i.


Kajaksport anbefaler at anvende Sikaflex 221, der vist nok er erstattet i Danmark med Sikaflex 291, som mere er en fugemasse end en egentlig klæber. De anbefaler at sikre store flanger med skruer, hvilket jeg helst vil undgå.
Min P&H Cetus' flanger er kun limede, og de holder fortræffeligt, så det kan lade sig gøre uden skruer.


Sikaflex 292 er en kraftigere klæber end 291, men den fås ikke længere i sort, så efter en del skriverier, der ikke bragte mig den store afklaring, etablerede jeg mit eget lille primitive forsøg.

Hempels "Repair Extreme" klæbede langt bedst, men den fås kun i 20 grams tuber.
Den sorte "TEC7" og den hvide Bostik "Maxibond X-treme" klæbede nogenlunde lige godt, og da jeg tror de er stærkere end 291, blev de anvendt til henholdsvis flanger og finneskede.
Der blev limet direkte til epoxyen, og plasten blev selvfølgelig raspet op med sandpapir, men ingen primer og skruer.
Nu må vi se, om det holder.

 

 

 

 

 

Perfection Plus fra International, var den eneste tokomponent lak jeg kunne finde, der havde UV-filter.
Penslen kan renses i sprit eller acetone, men den dedikerede fortynder fra International var bedst. Eddike, der virker fint på epoxy, duede slet ikke til at opløse lakken.

 

 

 

 

 

Som forventet blev lakken hysterisk blank allerede efter første lag. Det passer ikke godt til grantræ.

 

 

 

 

 

De første to lag blev påført med en helt ny pensen med kunstbørster, der viste sig at afgive mange urenheder til lakken. Derefter skiftede jeg til pensler med naturbørster, hvilket gav et bedre resultat.

Der gik ca. 100 gram færdigblandet lak til hvert lag på skroget. Jeg prøvede med forskellige grader af fortynding og fandt, at 10 % fortynding passede mig bedst. Påføringstemperaturen på 17 grader C lå lige i midten af det anbefalede temperaturvindue.

 

 

 

 

 

For s.......! Det er skrappe sager.
Epoxy er den rene honning sammenlignet med denne polyuretanlak. Jeg var nødt til at investere i et åndedrætsværn med aktivt kulfilter.

 

 

 

 

Fabrikken specificerer, at der skal påføres 5-7 lag lak. Dækket fik 5 lag og blev, som det ses dybdeblankt, hvis man ellers kan sige sådant.

Det er meget flot, men ser forkert ud, så den vil blive slebet silkemat, når jeg er holdt op med at hoste.

 

 

 

Hempels tokomponent Poly Best Light Cream blev valgt til at male skroget. Alle tre lag blev påført med pensel.
Første lag blev fortyndet med de specificerede maximale 10% og lagt tykt på for at det skulle flyde godt sammen, hvad det også gjorde, men malingen løb flere steder.

 

 

 

 

Første lag var blevet afmasket med tape i overgangen til dækket.
Andet lag blev blot malet til kant og lagt tyndere på. Det løb ikke, men flød ikke ordentligt sammen, og malingen tørrede så hurtigt på kanten af bægeret, at det gav fnuller, da 2/3 af skroget var malet, så jeg måtte blande nyt til den sidste tredjedel.

En svær maling men bom stærk og nem at slibe dagen efter.
Sandpapiret er korn 100.

 

 

 

 

Støvsugning efter slibning.

 

 

 

 

Nu havde jeg så lært det. Malingen skulle lægges lynhurtigt på, så den kunne nå at løbe sammen inden den tørrede, og der var ikke tid til at male forsigtigt til kant, så ny malertape blev lagt på.

 

 

 

 

Tredje og sidste lag lægges på med lynets fart. Malingen fortyndes med 10% og der blandes nyt 2/3 henne.

Denne gang lykkedes det.

Der gik ca. 100 gram færdigblandet maling til hvert lag.

 

 

 

 

Tapen skal af, inden malingen tørrer.

 

 

 

 

 

Dækket blev slebet mat med sandpapir korn 280 - 500, derefter Wienerkalk med vand og endeligt poleret med Watskis Polwax.

Det var et ret stort arbejde, at fjerne alle små blanke pletter.

 

 

 

 

Interiør indrettet med plads til håndpumpe og måske en dametaske.
( Et stykke presenning over elastikkerne ville lette ind- og udtagning af pumpen.)

 

 

 

 

Bagerste stuverum.

 

 

 

 

Foreste stuverum.

 

 

 

 

 

Pindene, der skal anvendes til at totte linerne på agterdækket, blev først vædet med epoxy og fik derefter to lag terpentinbaseret gulvlak. Det bliver interessant at se hvordan det holder i forhold til dækkes 5 lag tokomponent lak.

 

 

 

 

Taklinger til liner og elastikker blev sikret med hurtigtørrende Araldit.

 

 

 

 

Ryger jeg ud af kajakken alene, langt fra land, og kan jeg af den ene eller anden årsag ikke komme op i den igen, vil jeg have en ekstra chance ved at kunne fastmontere en pagajflyder.

 

 

 

 

 

Afstanden mellem de trærgående liner blev valgt til 13,5 cm og afstanden mellem hullerne i skyderne blev valgt til 8,5 cm.

 

 

 

 

Målene ser ud til at passe, idet pagajen kan spændes helt stramt til.

 

 

 

 

 

Skal jeg på langtur alene, monteres en elastik til sikring af skyderen.

 

 

 

 

 

Pagajen er låst.

 

 

 

 

 

Langturs-rigning.

 

 

 

 

 

Sædet er fremstillet af et liggeunderlag.

 

Kajakken blev færdig ved udgangen af november måned 2012.
Den vejer komplet monteret 21 kg. Dvs. at lak, gummiluger, finne, sæde, liner, fodstøtter osv. har øget kajakkens vægt med 5 kg i alt, idet den samlede kajak lige inden lakering vejede 16 kg.

 

 

Tilbage - Frem