kontakt

 

 

Kajak Finne og Samling af skrog.

 

 

 

For at få en wire-styret finne valgte jeg at købe en færdigproduceret fra Kajaksport frem for at bygge den selv.

 

 

 

Kajakkens køl-linie buer meget (spring) der hvor finnen skal monteres og da finneskedens flange er lige, skal flangen nedfældes i skroget.
Der er derfor behov for mere gods i skroget, hvor finnen skal monteres.

 

 

Rammen er skåret i gult cedertræ, der er let og rigtigt nemt at tilpasse kajakkens buede bund.

 

 

Samtidig med at rammen limes i, støbes spidsen af kajakken med epoxy og savsmuld som forberedelse til sammenlimningen med dækket.

 

 

 

Området er meget sårbart for slid så kanterne rundes meget.

 

 

 

Der mangler lige at blive taget lidt mere af på midten.

 

 

 

 

Der lamineres med hvidpigmenteret epoxy. To lag 200 grams væv udvendigt samt et ekstra forstærkningslag på kølens forhøjning i hver ende af finneskeden. Den indvendige del af rammen fik et enkelt lag 160 grams væv.

Det havde været nemmere at bygge finnesystem selv, så det passede til kajakken. Det prøver jeg nok, hvis jeg engang finder på at bygge en kajak mere. Men jeg tror, at dette købesystem vil fungere bedre, end de fleste hjemmelavede.

 

 

 

 

Skrog og dæk samles med remme, reb og gaffatape. De to skaller passede rimeligt godt til hinanden, så der skulle ikke brækkes meget for at tilpasse dem.
Metoden med at stramme reb og remme med en tværpind der drejes, fungerede rigtigt godt. Dette i modsætning til gaffatapen, der fjedrede meget, havde tendens til at slippe hvis den blev strammet godt og desuden aflejrede lim på kajakken. Tapen var købt på tilbud og nok af den aller ringeste kvalitet.

 

 

 

 

Idet skroget skal males, blev der ikke gjort tiltag for at reducere sprækken mellem de to skaller. Den blev limet med fortykket epoxy.

 

 

 

 

Så er hun bastet og bundet.

 

 

 

 

Med henblik på påklæbning af glasvævsstrimmel på den indvendige samling monteres en pensel på et langt skaft og børsterne forkortes.
For at få godt greb på strimlen klippes de børster, der er nærmest undersiden af penslen kortere end dem på oversiden. Saksens vinkel på billedet er misvisende, idet penslens underside er den side, der er nærmest beskueren.

 

 

 

 

Strimlen vædes med epoxy og rulles sammen.

 

 

 

 

Indersiden af samlingen pensles med epoxy og vævsrullen rulles på. Det gik mod forventning helt uproblematisk. Penslen kunne bruges til at forskyde strimlen også efter, den var rullet på.

 

 

 

 

Efter hærdning bliver samlingen slebet udvendigt.

 

 

 

Yderkanten på cockpittet var en del steder blevet meget ujævn efter påklæbning af væv. Der var brug for specialværktøj til skrabning i området, hvor kanten var undersænket i dækket.

 

 

 

 

En holdetang med et stykke nedstrygerklinge udgjorde skraberen, der fungerede efter hensigten.

 

 

 

Slibningen krævede ligeledes specialværktøj.

 

 

 

Værktøjet var nødvendigt, idet mine fingre ikke kunne nå der ind.

 

 

 

 

Ydersiderne af samlingen blev afmasket med malertape og samlingen blev påklæbet diagonaltklippet væv.

 

 

 

Efter hærdning blev tapen skåret væk. Denne metode virkede ikke godt.

 

 

 

 

Det her gik bedre, men heller ikke optimalt, der blev tit efterladt tapestumper i epoxyen.

 

 

 

Værktøjet skal ustandseligt skærpes, når der skæres i glasvæv.

 

 

 

 

Denne metode, hvor området på skraberens skær med den mindste diameter anvendes, viste sig at være bedst til at opnå en ren kant.
Det havde nok været nemmere helt at undlade tapen og blot skrabe vævet direkte af skroget. Så ville man helt undgå limrester fra tapen.

 

 

 

Kanterne på hullet til finnens kontrolgreb bliver forstærket med glasvæv, og så var der jo lejlighed til at prøve at rette vævet til, uden at det først var afmasket med tape. Det fungerede fint og var klart nemmere.

 

 

 

Spidserne af stævnen og hækken på kajakken skal limes indefra, så den bliver placeret så epoxyen selv løber ud i spidsen. På billedet skal stævnen limet.

 

 

 

 

Epoxyen hældes i fra et bæger hæftet til en lang stang. Den får 25 ml i hver ende.
Her i stævnen kan jeg ikke se derud grundet springet, men i hækken kunne jeg se gennem hullet til finnen. Det så ud til, at de 25 ml var lige rigeligt.

 

 

 

 

 

Den afskårne plade fra den ovale luge anvendes til det forreste skot. Dekupørsaven, som jeg fik af Kent Fårvang, der ikke havde brug for den længere, var god til at skære pladen ud.

 

 

 

 

Skottet tilpasses.

 

 

 

Den blå sugekop fra forrige foto, var til stor nytte ved tilpasningen af skottet, der nok var ude og inde af kajakken en 6-8 gange.

 

 

 

 

Pladen til det bagerste skot og lændestøtterne blev fremstillet på den hurtige måde, ved at listerne blev stiftet til underlagspladen og slebet uden at først være limet. Derefter fik pladen væv og epoxy på begge sider. Jeg håber, at epoxyen trængte godt ned i revnerne mellem listerne.

 

 

 

 

 

Så er bagerste skot og lændestøtterne klar til at blive limet i.
Jeg overvejede, at skære lændestøtten af lidt højere og blot sætte et afstandsstykke mellem skroget og lændestøtten uden at hæfte til skroget, så pladen kunne arbejde når skroget eller cockpitkanten giver sig.
Idet dette ville betyde slitage på et meget vedligeholdelsesmæssigt vanskeligt tilgængeligt sted, besluttede jeg både at hæfte den foroven og forneden, men at lade den nederste limning være den svageste, så det er der, et eventuelt brud opstår. Det vil så være nemt at reparere og eventuelt modificere. Kajakken vil ikke blive lakeret indvendigt, så efterfølgende epoxyarbejde vil her være simpelt.

 

 

 

 

Glasvævet, der armerer lændestøtterne slibes helt plant, så strittende glasfibre ikke kommer til at stikke som nåle, når epoxyen hærder hårdt op.

 

 

 

 

Til erstatning for en dagsluge får kajakken monteret elastikker under fordækket til at holde "dametasken" med briller og lignende samt eventuelt også pumpen til at lænse cockpittet.

 

 

 

 

En af skinner til at holde elastikkerne slibes.

 

 

 

 

De færdige skinner.

 

 

 

 

Elastikskinnerne limes i med epoxy. De bliver ikke forstærket med glasvæv, der sker jo ikke det helt store, hvis de ikke holder.

 

Tilbage - Frem