kontakt

 

 

Sæde.

 

 

Et år efter kajakken blev færdig, blev der lavet et kul/glasfibersæde til den som erstatning for det midlertidige skumsæde, der var anvendt hidtil.

Sædet i min Cetus kajak passer mig fint, det blev brugt som grundskabelon for det nye sæde.

 

Nedenstående viser konstruktionsforløbet - inklusiv mine fejl.

 

 

Cetus-sædet er udtaget og med en klud indsmurt i slipvoks . Det fik et lag voks.

 

 

 

En fagmand rådede mig til at støbe med små strimler af glasmåtte fordi de var meget billigere. Andre anbefaler glasvæv til formålet, men jeg havde næsten ikke mere, så hvorfor ikke prøve med måtte, nu fagmanden foreslog det

 

 

 

Det viste sig at være svært at få måtte-strimlerne til at lægge sig ordentligt, så der blev lagt væv de steder hvor krumningerne var størst.

Det havde været meget bedre med glasvæv overalt.

 

 

 

Måtten er tyk, så der skulle ikke meget på, før den kunne tages ud af formen.

Den blev trukket ud mens epoxyen var blød; havde den nået at hærde helt, ville det nok ikke være gået.

Flere lag slipvoks, ville have gjort det lettere, men vacuum-effekten havde det ikke hjulpet på.

 

 

 

Glasvævet blev ikke fyldt ordentligt med epoxy overalt, så der var efterfølgende mange områder, der skulle slæres fri og repareres.

Idet den første støbning var meget tynd, og jeg kun skulle bruge et sæde, valgte jeg at bruge den første støbning direket i stedet for at anvende den som form til det endelige sæde. Der blev derfor lagt forstærkende glasmåtte/væv på ydersiden af støbningen.

 

 

 

For at få færrest ændringer i cockpittet til fæstelse af sædet, fik det en sokkel, så det kommer til at hvile på en stor overflade i bunden af kajakken.

 

 

 

 

Her er sædet klar til den første prøvesejlads. Det blev fastholdt ved at kile det til sidepladerne med fast skum.

 

 

Første prøvesejlads var "ballekold" og lidt for snæver i sædebredden, der var brug for indvendig foring.

Et stykke liggeunderlag blev flækket til 5 mm tykelse.

En fukssvans viste sig mere velegnet end en ultraskarp kokkekniv, der let laver ujævn snitflade.

 

 

 

Klar til anden prøvesejlads.
Sædet er blevet slebet bredere indvendigt i siderne.

For at få nok materiale til slibningen, viste det sig nødvendigt at lægge ekstra glasmåtte udvendigt.

 

 

 

Den sidste afpudsning af glasfiberen, inden foring med kulfibervæv, blev udført i den fri luft.

Hele værkstedet måtte støvsuges og afvaskes for støv efter den foregående slibning, som fejlagtigt var blevet udført indendørs.

 

 

 

 

Kulfiberen er lagt på.

 

 

 

 

Kant og bagside blev malet med epoxy indfarvet med låsegrafit.
Til venstre for grafitflaskens skulder ses et af øjerne til elastikken, som skal fastholde sædet.

 

 

 

Smigene i de to sokkelstyr har indadgående kanter for også at låse sædet for opadgående trækkræfter.

 

 

 

Sædet har pålimet skum, der støtter mod sidepladerne.

 

 

 

 

Det færdige resultat.
Foringen af sædebunden blev ikke limet i men erstattet af en tynd fritliggende skumplade.

Det nye "Traktor-sæde" giver en meget bedre kropskontakt end skumsædet. Kajakken håndteres nu nemmere i bølger og til rul.

Som nævnt blev sædet færdigt december 2013, et år efter stabelafløbningen i december 2012.

 

 

 

Helt færdigt var sædet jo ikke.
I marts 2014 blev der pålimet to stopklodser på bunden foran sædet, idet det i praksis viste sig, at sædet nogle gange blev trukket en cm frem under sejlads.

Nu sidder det helt fast. Hele kajakken følger med, hvis man løfter i bagkanten af sædet..

 

 

 

 

Et skumsæde er varmere og blødere end det hårde traktorsæde, så det vil være godt at kunne skifte sæde uden meget besvær.

Denne pind skal fungere som monteringsbeslag til et skumsæde, der tapes/lærredslimes til beslaget, så sædet ikke flytter sig under selvredninger og transport.

 

 

 

Pinden monteres og fastholdes med en elastik.

 

 

 

Pinden kom til at sidde rigtigt godt fast, bedre end forventet. Den er låst i alle retninger bortset fra fremad, og selv her skal der meget til at løsne den.

 

 

 

Skumsæde med pålimede sideforinger.

 

 

Tilbage - Frem